Tuesday 19 February 2013

Melasma(pigmentasi), stem cell dan kolagen


APA ITU PIGMENTASI


Pigmentasi adalah perubahan warna kulit seseorang yang disebabkan adanya penyakit atau perubahan warna yang lebih gelap (hyperpigmentation) atau lebih terang dengan perkataan (hypopigmentation).

Penyebab utama hiperpigmentasi adalah peningkatan jumlah melanin, substansi tubuh yang bertanggungjawab terhadap tampilan warna kulit (pigmen). Memang ada kondisi tertentu yang mempengaruhi jumlah melanin menjadi meningkat, seperti kehamilan atau penyakit Addison (penurunan fungsi kelenjar adrenal). SPaparan sinar matahari yang berterusan juga diduga sebagai penyebab utama hiperpigmentasi. Konsumsi obat-obat tertentu, seperti golongan antibiotik atau amiodarone, chloroquine dan quinacrine menjadi faktor terjadinya hiperpigmentasi.

Salah satu contoh dari hiperpigmentasi adalah melasma (chloasma). Kondisi ini ditandai dengan adanya flek kecoklatan yang berada di wajah. Melasma biasa terjadi pada perempuan hamil dan dikenali sebagai "mask of pregnancy." Umumnya melasma pada masa kehamilan akan menghilang secara beransur-ansur.
  
  • Apa itu Stem Cell

 Stem cell adalah sel induk yang berkemampuan untukberdiferensiasi menjadi sel lain (differentiate). Dalam hal ini stem cell mampu berkembang menjadi berbagai jenis sel matang, misalnya sel saraf, sel otot jantung, sel otot  rangka, sel pankreas, dan lain-lain dan ia juga berkemampuan untuk memperbaharui atau meregenerasi dirinya sendiri (self-regenerate/self-renew). Dalam hal ini stem cell dapat membuat salinan sel yang hampir sama dengan dirinya melalaui pembahagian sel itu sendiri. Kajian terhadap stem cell telah meningkat kerana ianya berpotensi untuk merawat pelbagai penyakit kronik antaranya penyakit kulit, stroke, asma, ginjal, kanser, anemia, jantung, kencing manis dan lain-lain.

  •   Mengapa Stem-Cell begitu penting?

Stem-cell adalah satu-satunya sel yang memiliki keupayaan untuk memperbaharui dirinya seperti fungsinya untuk memperbaharui dan memperbaiki kulit. Tubuh merangsang sel-sel kulit untuk menghasilkan protein, karbohidrat dan lipid bagi mengurangkan garis-garis halus dan kedutan disamping mengembali dan mengekalkan keanjalan dan ketegangan kulit dan juga pembahagiannya dapat menghasilkan sel-sel kulit yang sihat
  
  • Apa itu Kolagen?
Kolagen adalah sejenis protein.  Iia menghubungkan dan menyokong tisu-tisu badan yang lain, seperti kulit, tulang, tendon, otot, dan tulang rawan. Ia juga menyokong organ-organ dalaman dan walaupun hadir dalam gigi. Terdapat lebih daripada 25 jenis collagens yang secara semulajadi berlaku di dalam badan.  Serat kolagen adalah penting dalam menyumbang kepada struktur luar sel  Sesetengah orang merujuk kepada kolagen sebagai gam yang memegang badan bersama-sama. Tanpanya, badan akan agak literal dan seolah runtuh.

Selalunya, kolagen dibincangkan dalam berhubung dengan kulit. Ia berfungsi dengan keratin untuk menyediakan kulit dengan kekuatan, fleksibiliti, dan daya tahan. Walau bagaimanapun, umur orang, degradasi kolagen berlaku, yang membawa kepada kedutan. Oleh itu, ia adalah bahan penting bagi mereka yang mencari cara-cara untuk melawan kesan ketara penuaan pada kulit. Sesetengah profesional penjagaan kulit sebenarnya menasihatkan orang ramai mengenai cara-cara untuk merangsang pengeluaran kolagen dalam sel kulit.


  • Kenapa Kolagen?

Setiap orang memerlukan kolagen untuk memberikan tulen asid amino yang diperlukan untuk kesihatan kulit, rambut, kuku, sendi dan tisu-tisu lain yang akan rosak disebabkan oleh radikal bebas – molekul yang tidak stabil yang telah diwujudkan apabila badan menggunakan oksigen.  Bersama-sama dengan Vitamin C, badan anda memerlukan kedua-dua asid amino hyderoxy untuk menghasilkan serat kolagen yang berkualiti. Walau bagaimanapun, apabila badan anda diberi protein lain, ia tidak akan mengeluarkan sebagai serat kolagen yang banyak kerana apabila asid tepat mentah yang diperlukan untuk membuat kolagen hadir.  Faktor  umur, badan anda menghasilkan kurang amino asid (blok binaan protein) yang diperlukan untuk membuat kolagen-kualiti kolagen dalam kulit anda, sendi dan lain-lain kawasan tubuh anda lemah.
Penurunan kolagen akan berlaku apabila umur semakin meningkat dewasa dan mengakibatkan kulit mula menampakkan garis-garis penuaan dan kulit muka akan mudah berjeragat, kusam dan tidak bermaya. Oleh itu bagi menangani masalah kulit yang bermasalah ini, penggunaan kolagen yang tepat dan berkesan amatlah diperlukan.

No comments:

Post a Comment